Спеціальність – окрема галузь науки техніки майстерності чи мистецтва.
Спеціалізація – процес надбання спеціальних знань і навичок у будь-якій області.
Кваліфікація – рівень загальної і спеціальної професійної підготовки людини, ступінь розвитку професійних знань і навичок, ступінь і вид професійної навченості, необхідні для виконання конкретного виду роботи. Кваліфікація визначається, в першу чергу, присвоєними професіоналові розрядами.
Посада – трудові обов'язки людини, які вона повинна виконувати, займаючи певне положення в штатній структурі підприємства чи установи. Для простоти розуміння уявіть наступний ланцюжок: провчившись у вузі за спеціальністю "психологія" і пройшовши спеціалізацію "дитяча і вікова психологія", Ви отримали кваліфікацію "дитячий психолог", щоб піти працювати на підприємство і виконувати свої обов’язки на посаді "дитячого психолога" за професією "психолог". Кожна професія має свої ознаки, якими вона відрізняється від інших, або схожа з іншими. До них відносяться: об'єкт праці, предмет праці, цілі праці, завдання праці, засоби праці, умови праці, результат праці, оплата праці, вимоги до рівня освіти, здоров'я, професійно важливих якостей суб'єкта праці та ін.
Об'єкт, предмет праці – те, на що спрямована ця праця.
Мета праці – основне призначення професії. Завдання праці – способи і прийоми досягнення мети праці.
Засоби праці – це предмети матеріального світу, що забезпечують оптимальне виконання трудової діяльності; те, за допомогою чого здійснюється праця.
Результат праці – продукт виконаної праці.
Оплата праці – форма винагороди за працю.
Вимоги до рівня освіти – нормативно встановлений для професії освітній стандарт.
Професійно важливі якості – соціально-психологічні, психологічні та психофізіологічні якості особистості, що відповідають вимогам професійної діяльності. Наприклад, об'єктом праці професії «вчитель» є учень, а предметом – знання учня; метою праці – забезпечення процесу навчання згідно з необхідними нормативами; завданням праці – виступ перед класом, проведення контрольних, лабораторних робіт, і т.д.; засобами праці – клас, парти, стільці, дошка, підручники, відеоапаратура тощо; результатами праці – успішно складені учнями нормативи; оплатою праці – заробітна плата, соціальні пільги; вимогами до рівня освіти – вища педагогічна освіта, спеціалізація за предметом; вимогами до професійно важливих якостей – працьовитість, любов до дітей, цілеспрямованість, товариськість, розвинені організаторські здібності, хороша пам'ять, увага, уява і т.д. Такий комплексний опис професії називається професіограмою. Класифікуючи професії за їх ознаками зручно вивчати світ професій. Наприклад, за затребуваністю можна виділити – затребувані і незатребувані професії; за популярністю – популярні і непопулярні; за заробітком – високооплачувані і невисокооплачувані; за вимогами до освіти – такі, що вимагають початкової професійної, середньої професійної, або вищої професійної освіти і т.д. Сьогодні існує безліч різних класифікацій професій. Наприклад, за предметом праці виділяються типи професій: людина-людина, людина-природа, людина-техніка, людина-знакова система, людина-художній образ; за засобами праці – відділи: ручної праці; машинно-ручної; автоматичних та автоматизованих систем, приладів, пристроїв, функціональних знарядь праці; простих мовно-голосових проявів тощо; за характером праці – класи: виконавські, творчі та керівні.
Немає коментарів:
Дописати коментар